CHAMPAGNEN VAR KALL, NÄSTAN FRYST

På en mörk dammig landsväg
vinden sliter mitt hår
Jag känner doften av fuktig jord
och jag kör så fort det går
Längre fram kan jag skönja
fast min blick är för trött
I neon kommer närmre mig
ett sken, ilsket rött
Jag måste stanna för natten
och kliver in i entrén
möts av en kvinna som hälsar mig välkommen
fast jag är sen
Hennes blick är förtrollad
av hennes ord blir jag stum
Av portiern får jag sen en nyckel
och hon visar mig till ett rum
Välkommen till Hotell California
Ni kommer trivas här
i vår atmosfär
Det finns alltid plats på Hotell California
Både natt och dag finns vi till behag
Hennes stil verkar lyxig, hon kör Mercedes Benz
Ständigt omgiven utav män som hon gärna tilltalar "friends"
Deras blickar är tomma, deras danser ett spel
Men jag försökte slappna av men märkte jag kommit fel
Så jag kalla på kyparn, jag vill ha ett glas vin
Och han bugade artigt men hans ansikte antog en min
som jag inte fick grepp om, är allt som det ska?
Och jag hörde röster utanför rummet när de sa:
Välkommen till Hotell California
Ni kommer trivas här
i vår atmosfär
Alltid till er tjänst på Hotell California
Både natt och dag finns vi till behag
Det fanns speglar i taket, där var möbler i plysch
och min säng var bäddad med dun och champagnen var kall
nästan fryst...

I skarven mellan 80- och 90-tal vill jag minnas att George Michael satt i MTV och analyserade texten till sin egen hitlåt Praying For Time. Han dissekerade den in i minsta detalj och efterhand tog han upp verserna ömt och försiktigt, som vore de små bitar av krossad marmor. Extra stolt, mallig och självförhärligande var han då han reciterade raderna "charity is a coat you wear, twice a year". Exakt vad han menade med detta kunde han kanske inte riktigt förklara, men troligen syftade han på julen och något annat tillfälle på året då givmildheten firar egenartade triumfer.
Så mycket lättare blir det dock för mig, då jag återigen via Rimbloggen står i begrepp att med hjälp av diverse pleonasmer klarlägga vad dansbandet Dannys egentligen menade, då de 1977 efter vad jag förstår en längre tids id och ävlan, släppte den svenska versionen av Eagles monsterhit Hotel California.

Originallåten är enligt mitt ringa förmenande, en av världens bästa låtar. Den trollbinder oss kanske inte rent musikaliskt utan snarare genom den känsla av förunderlig mysticism som genomsyrar verket.
Det känns hoppingivande att Dannys så påtagligt lyckas överföra åtminstone 25 procent av samma känsla i sin tolkning.

Översättningen är relativt rak och de få gånger som det otympliga svenska språket sätter sina enerverande käppar i hjulet, lyckas textförfattaren ändå gripa tag i samma förnimmelser som Don Henley och gänget en gång kryddade sin anrättning med. Som exempel kan nämnas raderna om kvinnans vänner, som kallas friends eller det möblemang i plysch som pryder hotellet. För att inte nämna den skitkalla champagnen.

Originallåten inbjuder förstås till tolkningar, de flesta sluter sig till teorin att det skulle handla antingen om a) djävulsdyrkan eller b) drogmissbruk. Det finns och en tredje teori, nämligen att det skulle handla om både djävulsdyrkan och drogmissbruk. Tesen om att det skulle ha nånting med baseball att göra, avfärdas dock av de flesta seriösa bedömare.
Eagles sjunger inledningsvis om en "varm doft av colitas" vilket påstås vara spanska för cannabisplantans knoppar. Dannys som ju kommer från Helsingborg vågar inte ens drömma om ett sådant förhållande, varvid de skyndsamt i sin text sjunger om "doften av fuktig jord". Dansbandsmusiken är ju av tradition både jordnära och lite kladdig.

Av alla de coverversioner jag hört av Eagles låt, och tro mig; de är åtskilliga - alltifrån berusade pubtrubadurer till revynumret Välkommen till Eringsboda värdshus - är detta den klart starkaste och mest omtumlande.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Flamingokvintetten Ta din reggae en gång till

Kommentarer
Postat av: Jonas (SEX NOLL TVÅ)

Rent musikaliskt är det inte kattskit, en helt kompetent version ändå. Textmässigt är det ett solklart haveri, låtens själva clou måste vara de vänner som tilltalas "friends". Ett järvt drag att låta bli att översätta när man inte hittar något passande som rimmar på den tyska biljätten!

2011-11-19 @ 22:32:52
URL: http://sexnolltva.blogg.se/
Postat av: Rimbloggen

"Hon omges av karlar som sviker, hon vet hur det känns" hade kanske varit bättre?

2011-11-19 @ 22:51:42
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/
Postat av: Daniel

Hade jag skrivit en svensk text till den där, så hade jag förlagt handlingen till Sverige. Ett mystiskt hotell i Sverige.



Den skulle handlat om en bilist som kör omkring på en landsväg. Mest skog kring landsvägen. Vi befinner oss i Småland eller så. Det är mörkt, det regnar och blåser. Det är höst. Säg att bilisten kört långt, har en lång väg att köra, förmodligen redan kört ganska långt. Han håller hög hastighet. En resande säljare eller så. Han får för sig att ta in på ett hotell efter vägen, fastän detta inte är vad han hade planerat eller normalt brukar göra. Han har inte tänkt på att det där hotellet ligger där, trots att han kört samma vägsträcka åtminstone någon gång tidigare.



När han checkar in där börjar det hända mysko saker. Han får en vag känsla av att han har huvudrollen i en teaterföreställning. Nästan alla tittar åt hans håll och lägger märke till honom. Han frågar sig själv vart han har kommit. "Och hon sa: Välkommen till..."



Lite surrealism. Han åker hiss, hotellet har ett flertal våningar, trots att det inte ser så stort ut på utsidan.



Vart har han kommit? Kommer han därifrån? Nej. För han har aldrig checkat in på något hotell. Hotellet är dödsriket, och där har han hamnat för att han dog på fläcken efter en våldsam kollision med en stor älgtjur...

2011-12-01 @ 00:39:25
Postat av: Rimbloggen

Daniel: Ett genialt upplägg. Refrängen skulle kunna gå: -Välkommen till Stadshotellet, Älghult...http://www.alghult.se/

2011-12-01 @ 00:49:42
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0