FIRA JUL MED SEAN BANAN

 
Ho ho 
Fira jul med Sean Banan
Ho ho 
Jag är din snälla taliban 
Ho ho 
Ho ho
Året har gått, var du stygg eller snäll?
Ska vi fira svennevis eller flippa ikväll?
Kalle Anka klockan tre, hinner inte måste be.
Inga tomtar i min gran, ingen kött från Mamma Scan.
Lyssna, ät inte den grisen, då munnen luktar fisen.
Bjuda släkt och massa skrik, pallar inte få panik.
Ett gott nytt jul, ett gott nytt jul,
svart, vit, brun, röd eller gul.
Ett gott nytt jul, ett gott nytt jul,
blind, tjock, döv eller ful.
(Gott nytt jul!)
- - -
Hey jultomten,
kom hit och ta med dina ho ho hoes

Det är på ett förvånansvärt okonventionellt sätt som den oförvägne samtidsestradören Sina Samadi väljer att skildra högtiden jul.
 
Han är (inte bara i kulturprissammanhang) mer känd under sitt artistnamn Sean Banan och har enligt Wikipedia många strängar på sin bajsfärgade lyra. 
Han är inte enkom sångare utan också komiker, skådespelare och dansare. Meriterna som skådespelare inskränker sig inte enbart till den egna, hyllade filmen Sean Banan inuti Seanfrika från 2012, han har även gjort rösten som "fiskmås 1" i det tecknade familjeäventyret Sammys äventyr 2.
 
Många skulle nog också kalla honom vår tids svar på Markoolio (vilket är lite elakt eftersom det någonstans insinuerar att en så aktiv och aktad kulturutövare som Marko Lehtosalo skulle ha sin karriär bakom sig). 
Liknelsen är i sig dock inte helt oäven. Bägge har invandrarbakgrund (Markoolio kom från Finland och växte upp i Orminge medan Sean Banan kom från Iran och växte upp i Göteborg).
 
Båda är väldigt populära bland barnen. Bägge har tagit sig hotfulla alias för att manipulera sin omvärld, nom de guerre att gömma sig bakom då pressen blir för stor eller då ansvarsutkrävandet från en kräsen kritikerkår dum nog att förvänta sig texter om angelägna ting, blir för påtaglig. Då kan man med lätthet hävda att syftet aldrig varit att åstadkomma någon slags verkshöjd. Nej, istället har anledningen till utgivandet av diverse tvivelaktiga alster hela tiden varit att underhålla för stunden. Några högre syften än den förmodade njutning de nämnda upphovsmännens verk förväntats skänka åhörarna finns alltså inte. 
-Jag är blott en musikalisk hora, för att använda Freddie Mercurys bevingade ord.
 
Likheterna mellan Sean Banan och Markoolio upphör inte med artistnamnen. Även scenpersonlighetsmässigt finns det en fängslande korrelation. Medan Markoolio vid det nuvarande seklets början inte sällan uppträdde i en så kallas "fat Elvis-kostym", har vi kunnat beskåda Sean Banan (en man född 1985) iförd blöja på scen. 
Förvisso finns det även olikheter. 
Rent textuellt har Sean Banan oftast centrerat sin lyrik kring att lovsjunga den kvinnliga bakdelen och dess utseende medan Markoolio antagit en något mer jag-betonad infallsvinkel där det återkommande temat varit att sätta honom i relation till sin omvärld. Ofta har det handlat om "den stackars finnen" mot det moderna, svenska samhället. Exempelvis framkommer detta tydligt i låten Millennium 2 där Marko rappar: 
"Jag har byggt och hamrat på en jätteraket
Som ska synas överallt som en stor fet komet
Ångest och längtan, delar mitt sinne
Kan ingen hjälpa denne arma finne..."
 
Detta martyrskap känns aningen påklistrat men har säkerligen tjänat sitt syfte i att framställa Markoolio som en ensam, finsk rappare på kant med tillvaron. 
Även Sean Banan har stunder då han lidelsefullt plockar upp frågor om utanförskap. I den ovan angivna texten (Seans fascinerande julsingel från 2010) frågar han retoriskt (troligtvis utifrån sin etniska bakgrund) huruvida det är läge att fira "en svennejul" eller eventuellt "flippa ikväll". 
Exakt vad som menas med att flippa återkommer han aldrig till, vilket är synd. Av texten kan man emellertid dra slutsatsen att det handlar om ett slags anti-firande där Kalle Anka får stå tillbaka till förmån för bön och där fläskköttet inte konsumeras eftersom "munnen luktar fisen".
 
Man får dock hoppas att det inte handlar om att med tomten som hallick beställa hem så kallade "ho ho hoes".
 
Något sådant skulle aldrig en ansvarstagande barnidol som Sina Samadi ens vagt antyda.   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0