KAWASAKI NIOHUNDRA


Alla killar kom hit och se
kolla in vilken mysig grej
vilka linjer, ja vilken stil
en sån front en sån profil
--
Kawasaki niohundra
vilket ax från noll till hundra
Ingen har minsta chans att hänga med
Kawasaki niohundra
den får asfalten att dundra
när den susar fram
du skulle se

Jag vet inte särskilt mycket om motorcyklar men jag har alltid trott att det är de utsiktslöst nördiga, obeaktat bortkomna och gensträvigt fjuniga MC-förarna som kör japanskt.
Jag är glad att Rimbloggsfavoriterna i Chinox (här i en väldigt tidig inspelning under namnet Bepers) grusar sönder mina fördomar och förutfattade meningar samt avslöjar dem som varande ren och skär lögn, då man efter att ha avnjutit både musik och video snabbt inser det sanna förhållandet; nämligen att japanska motorcyklar helt enkelt är bäst och att de förtänksamma människor som väljer att köra japanska maskiner både är odogmatiskt coola, maskulina och biffiga men framförallt trovärdiga i sin beskrivning av MC-kulturen.
Inte minst läppsynket i den obstinata videon understryker hur riktiga argumenten gällande motorcykelpreferenser är.

Man skall ju annars inte tro på allting som man hör. Exempelvis har jag svårt att tänka mig att Thore Skoogman verkligen gav bort tiotusen röda rosor i ett fång, då detta presumtiva fång skulle bli närmast övernaturligt stort och totalt omöjligt att bära med sig i famnen. Redan vid femtio rosor börjar det ta emot och man tappar hälften och resten fastnar i jackärmarna.

Med detta i åtanke är det därför illustert befriande att möta en så adekvat och trovärdig text som den ovan citerade.
Faktum är att det är den rimligaste utsaga jag tagit del av sedan filmkonstnären John Holmes kandiderade som sheriff 1980 under devisen att han "inte var särskilt hård men väldigt, väldigt rättvis".

>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Kenneth & The Knutters En riktig man
>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Chinox Jag vill se på TV1000

Kommentarer
Postat av: Daniel Standar

Den där är bra! Fast jag föredrar originalet från 1976 med dansbandet Milles (som likt Chinox också härstammar från Skåne): http://www.youtube.com/watch?v=NtY21qGbOXI

2011-02-18 @ 00:53:00
Postat av: Rimbloggen

Håller fullständigt med dig, Daniel. Soundet och sången är betydligt bättre i Milles version. Låten kommer mera till sin rätt, det känns mer äkta, liksom...

2011-02-21 @ 18:34:17
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0