SEXIGA RUT
Sexiga Rut med jättebomber
strippar var kväll på Kiviks marknad
Sexiga Rut med jättebomber
vet vad hon vill och vad hon kan
Sexiga Rut med jättebomber
visar med glädje upp behagen
och kors i alla katakomber
Sexiga Rut vet vad hon kan, ja
när hon förför varenda man
När fakiren just har lämnat scenen
kommer Rut och gör en kort entré
och då visslas det bland publiken
det är sådant här som man vill se
Hon klär av sig med en viss rutin och
under tiden hörs en ljuv musik
Och när hon har kastat sista plagget
applåderas hon av sin publik
Frithiof Nilsson Piraten är en av alla de fängslande, svenska berättare vi kan tacka för att skrönor från äldre tiders allmogeliv traderats vidare in i våra dagar.
Hans fascinerande böcker, noveller och berättelser har idag förvandlats till kunskaper om hur dåtidens människor levde, älskade och dog.
Debutromanen Bombi Bitt och jag från 1932 beskriver Piratens ungdomsår med kanske 40 % sanning och resten ljug.
Bland annat spelar KIviks marknad och de udda existenser som i början av 1900-talet utgjorde marknadens fond, en betydande roll.
Berättelsen är äventyrlig, dråplig och spännande.
Samma ledord kommer man ofta att tänka på då den svenska visförfattaren Gert Lengstrands verk kommer på tal.
Även han äger en förmåga att dra en riktigt skabrös gammal skröna och otaliga är de texter som försatt åhöraren i både trans och lätt paranoia.
Brutalt svettas lyriken fram i halsbrytande verk som Miss Decibel, Bo Diddley, Eloise, Växeln, hallå! och kanske framförallt den verkliga juvelen i kronan - eurovisionvinnaren Tusen och en natt; denna febriga och erotiska produktion, på gränsen till det tryckbara ("väcker mina känslor, varje tidig gryningsmorgon"...med så mycket passion och hetta vågar man inte riktigt tänka på vad som kommer att hända på gryningskvällen).
Lengstrand har med andra ord aldrig skyggat för det ekivoka och liderliga. Något han fick anledning att bevisa i den svenska texten till Daniel Vangardes hit Un bombardier avec ses bombes.
Att låten skulle handla om en strippa vid namn Rut med jättebomber stod klart ganska tidigt i processen. Det känns också väldigt logiskt.
Därifrån var steget antagligen inte särskilt stort till Kiviks marknad, den enskilt mest beryktade plats i landet vid denna tid där stora kvinnobröst exponerades fritt och otvunget.
Låten är från Streaplers skiva Valentino som kom 1976.
När dansbandet släppte sin låt Sexiga Rut hade Frithiof Nilsson Piraten varit död i ungefär fyra år och det han upplevt under sin ungdom på Kiviks marknad skilde sig en aning från det utbud som dominerade 1970-talets jippo (kan man anta...ingen kan riktigt veta, det är fullt möjligt att dvärgar som slukade eld kom hoppande i luften med fladdrande blygdläppar redan 1913 men helt säkra kan vi inte vara, nödvändig dokumentation bör konsulteras men det finns det inte tid till just nu, även om en arkivgrävning i Kivik Marknads frivola historia känns lockande, kanske kan man söka stipendium).
Det var den svenska synden som Gert Lengstrand alltså riktade in sig på genom sin beskrivning av strippan Evas yrkesvardag.
Lengstrand föddes trots allt i Kungälv och är därför själv väl bevandrad i den svenska synden.
Det är en stolt och professionell strippa han beskriver i texten. Inte nog med att Rut begåvats med två enorma rattar, hon är heller inte dummare än att hon vet hur de skall användas på scen.
Rut "vet vad hon vill och vad hon kan".
Kanske vill hon gå av scenen, bort från de slemmiga gubbarna med sina Pripps Blåburkar i näven, träskor och fransiga jeansjackor men kan inte, eftersom de ropar efter mera.
Möjligen är att blossa på en gul Blend bakom det portabla dasset det enda Rut vill. Vi kan inte med säkerhet veta.
Detta öppnar blott för spekulation.
Att showen i det tält där Rut uppträder är välplanerad antyds dock genom strofen "när fakiren lämnat scenen kommer Rut och gör en kort entré".
Snacka om att elda upp publiken och bygga upp förväntningar.
Enligt texten skall fakiren vara Ruts make och egentligen heta Anders men som sagt, vad är egentligen sanning och vad är lögn i denna Piratenpåminnande skröna?
Vi lovar att ni skall få se på pattar, håll bara ut och genomlid hur Ali Ben Hassan (vi får väl anta att Anders har ett artistnamn) ligger på en madrass av krossat glas.
Lengstrand jobbar här med den berömda berättarmodell som kan kallas för "efter spikar blir det meloner", dvs att man håller publiken (likt fakiren) på halster för att sedan ge dem det de väntat på; en refräng om en framtung strippa som heter Rut.
Om Streaplers publik applåderades lika högt och vilt som Ruts efteråt, hittar jag dock inga uppgifter om.