KIKKI KÖR LITE FRANSKT



Var nere på semester
i det tjusiga Paris
Träffa på en grann monsieur
som var skön på alla vis
Å det var sol å det var sommar
vinden smekte i hans hår
Å han viskade i mitt öra
på ett språk jag ej förstår

Comment ca va?
Comme ci comme ci
Comme ci
Comme ca

Jag visste inte vem han var
Å fattade inte vad han sa
Comment ca va?
Comme ci comme ci comme ci
Comme ca
Det var som nya ord för mig
Jag kunde inte säga nej

Paris för våra fötter
Krävande och sexuell
Med alla lyktorna i natten
som lyste upp La Tour d’Eiffel
Jag var besatt av atmosfären
Å avenue des champs elysées
Å av klingande gitarrer
från ett undangömt kafé

Erkänn att det rycker lite i baguetten, efter att du läst en text som den ovan citerade...
Dansbandsdrottningen Kikki Danielsson var inte bara sångerska i Wizex, hon var också sällsamt berest, visar det sig.
I början av 80-talet blundade hon hårt, kastade sitt blonda hårsvall bakåt i en Stephanie Powers-gest och slog ihop klackarna till sina röda läderstövlar tre gånger.
Sedan sa hon förvånat: "Märkligt. Jag tror inte att vi är i Osby längre."

Ty det hon såg var rumlande fransoser i blåvitrandiga tröjor och kaffefläckliga baskrar. Mellan sina håriga prinskorvsfingrar satt halvt upprökta cigariller och ur männens av mustascher beklädda läppar trillade ideligen små, små smulor från flottiga croissanter. I bakgrunden hördes skall från illmarigt blängande knähundar med sylvassa tänder och någon spelade dragspel så där släpigt som egentligen bara Rikard Wolff kan stå ut med.

Hon hade hamnat i Paris helt enkelt.
Den anrika staden med Sacre Coeur, Eiffeltornet, Champs Elysées och hundbajs.

För att ytterligare förtydliga för oss att det hon sjunger om verkligen utspelas i Paris,
namedroppar Kikki i låten Comment, ca va? en del av stadens sevärdheter.
Hon låter Eiffeltornets franska namn rimma på ordet sexuell. Bara det är helt lysande. Lika starkt lysande som själva tornets "lyktor".
Sedan sjunger hon om Paris paradgata Champs Elysées, den franska huvudstadens motsvarighet till Hässlehomsvägen i Osby.
Hon utelämnar helt, vilket jag tycker är något glädjefattigt, Notre Dame och Quartier Latin.
Man kan tänka sig "Vi älskade hela natten, det lät ohhh och det lät ähhh, det hördes nog till Quartier Latin..." eller "att inte kunna franska, det är synd och skam. Dagen efter begav jag mig till Notre Dame".

Kikki har sedan låten Comment ca va kom ut, fortsatt att upptäcka världen. Under mitten av 80-talet begav hon sig till Nashville (på riktigt) och kanske minns du även hennes geografiskt odefinierade men svassande hyllning till den sydländska solen; Papaya Coconut.
Hon har även joddlat i en klar flört med Österrike men mig veterligen aldrig sjungit något om Carnaby Street, marmelad eller Buckingham Palace, men det kanske kommer.

Klart är åtminstone att Kikki har ambitioner utöver det som det insuttna, försoffade och korrekta Sverige kan erbjuda.
Kanske skulle hon söka sig till Bryssel som EU-parlamentariker? En så här världsvan artist måste självklart placera sig i en rättmätig kontext.
Första punkten på agendan: Sänk momsen på falukorv.

>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Papaya Coconut
>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Sylvia Wrethammar

Kommentarer
Postat av: Anonym

Låten (som för övrigt är en cover och inget hon skrivit själv, det enda hon skrivit vad jag vet är några covertexter) är bra, men titta på http://www.angelfire.com/country/kikki/cava.htm. Det skall vara "sensuell", inte "sexuell". Sedan kan jag säga att hon i Wizex 1977 gjorde en cover på låten "Lost in France" (på engelska) så hon var nog lite insnöad på Paris och Frankrike i allmänhet ett tag. Sedan vet jag att hon gjort covers på "US of America", och hon hade en låt som hette "Nashville, Tennessee" http://www.angelfire.com/country/kikki/nash.htm. I låten "Ett hus med många rum" (se http://www.angelfire.com/country/kikki/ett.htm) är det också geografi, men om hela Jorden (och att försöka få fred). En annan grej man märker om man lyssnar på Kikki Danielsson är hur mycket hon sjunger om Solen.







2008-11-22 @ 01:13:59
Postat av: Rimbloggen

Anonym: Tack för ditt bidrag i den ständigt omtumlande Kikkidebatten, jag ser att du verkar vara påläst på ämnet. Sensuell är säkert rätt men känns mycket tråkigare än sexuell. Trots detta; rätt skall vara rätt. Tack. Skall kika närmare på den där "rädda jorden och skapa fred"-låten du länkar till. Fredslåtar är ju i det närmaste obligatoriska för alla svenska artister som vill tas på allvar.

Det där med solen är också intressant. Kanske ett inslag i miljödebatten...eller så plockar hon helt enkelt soliga låtar för att matcha sin hårfärg.

2008-11-22 @ 21:23:47
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0