EN LITEN BIT ÄR BÄTTRE ÄN NADA

Svängde av från rök och damm
såg en liten restaurang
där jag gick in
de spelade Gypsy Kings
När hon kom som sänd från skyn
tappade jag min meny
för vem går fri
från ett fyrverkeri?
Så kändes det när hon log mot mig
När jag bad om nåt starkt så förstod hon mig
och jag minns ännu orden som hon sa:
En liten bit är bättre än nada
när man vill ha en het enchillada
För chili som är kryddad med kärlek
är hetare än någon kan tro
Jag vill ha din största skål
Hon log och sa:
-Ditt bästa mål är snart i din mun
jag är tillbaks om en stund...


Här tvingas jag dessvärre bryta av texten, just när vi står i begrepp att få reda på exakt vilken lukullisk sak Sten Nilsson är på väg att få in i munnen.
Ett rimligt antagande är väl att det hade någonting med sällsynt hetlevrad mat att göra.
Denna så magistralt medryckande dansbandsdänga heter En liten bit är bättre än nada och har för alltid skrivits in i den svenska populärlyrikens rullor av de ständigt stomatolsmajlande bröderna Nilsson från Bofors.
Likt de trendkänsliga kosmopoliter de alltid utgett sig för att vara, kunde de snabbt fånga upp den svenska födotrenden med latinamerikanska rätter och nästan instinktivt omvandla det hela till flytande dansbandsguld genom ovanstående praktstycke.

Likt en gammaldags postilla består som bekant också Sten & Stanleys textkatalog alltför ofta av sedelärande och inte sällan skarpt moralistisk lyrik som den smörsångshungrande populasen kan ta till sig som ett rättesnöre eller som små ord på vägen i vardagen.
Då tänker jag inte enbart på Sten & Stanleyklassiker som En kvinna, en man (No Woman, No Cry) och Dra dit pepparn växer, utan även på den enastående aforism som ser sitt ljus i förhandenvarande text; nämligen den sentens som nästan skulle kunna publiceras som ett hebreiskt bibelord: "Chili som är kryddad med kärlek, är hetare än någon kan tro".
Känn, upplev, ta in...smaka på orden. Men gör det försiktigt ty en liten bit är som bekant bättre än nada.
Åtminstone om man vill ha en het enchillada.

>>>>>>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Sten & Stanley Hallå Sverige
>>>>>>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Sten & Stanley Dra dit pepparn växer
>>>>>>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Lasse Holm Canneloni macaroni

Gå med i Rimbloggens Facebookgrupp!

Kommentarer
Postat av: Perra

När jag läste texten så undrade jag hur de kunnat få ihop musik och text. Var tvungen att lyssna på länken till Spotify. Fantastisk ordrikedom i dina superba analyser!

2012-03-06 @ 21:50:42
URL: http://p
Postat av: Rimbloggen

Stort tack, Perra.

På tal om texter som verkar omöjliga att sätta musik till har vi den här klassikern med Janne Önnerud:

http://rimbloggen.webblogg.se/2010/october/det-skall-sla-gnistor-om-precis-allt-jag-gor.html

2012-03-06 @ 23:57:44
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0