RING, RING....RARING

 
Ring, ring...raring 
min telefon sa pling 
jag trodde väl det var du men 
det var Fröken Ur 
Raring 
Raring 
ring, ring 
du gör mig helt ding
den gång jag såg dig sa det faktiskt 
pling, raring
Jag har ringt till nummerbyrån 
och frågat efter trån
den som går till din egen telefon
Bara ditt riktnummer har jag kvar 
och telefonräkningar 
men några pengar till dem 
ej jag har 
Ring, ring...raring 
Byrån visste ingenting 
jag har ringt till alla i min katalog

Den här låten har aldrig legat på Svensktoppen.
Lite konstigt kan man tycka när den ju likt ett bastant Mount Everest eller ett kraftfullt K2 höjer sig över så många andra textförsök i detta avlånga land.
Just i fråga om att hitta passande rim är det ytterst få produktioner som nått en lika betydande verkshöjd. På rak arm kan jag bara dra mig till minnes Cool Candys som 1970 sjöng om kvinnor med kort-korta kjolar och där fick till den blossande femrimskombinationen: 
"Den kjolens kant
är alltför intressant
för varje trafikant
pikant, men sant..."
 
Här har upphovsmannen - den vanvettigt mytomspunne sångaren och estradören Paul Bogart - verkligen fått en värdig utmanare, även om Bogart klär sina rim i en något mer brydsam kontext. Han kastar oavlåtligt om versmåtten så att de singlar genom luften som yster konfetti innan de omsider landar på golvet och bildar blott hågkomster av en förmodat trevlig fest. De bästa rimmen (anser annars många Rimbloggenläsare) är de som aldrig möts, något som Alf Robertson fullkomligt behärskade på sin tid.
Paul Bogart - förutsatt att han nu själv skrivit stycket - lyckas dock allt som oftast få ihop rimmen.
Nu är det ju knappast en uppgift i klass med hjärnkirurgi eller atomfysik att hitta rim på ord som "raring" eller "telefon" men vi bör nog ändå inte helt begabba Bogart för de alltigenom habila rader han faktiskt lyckas sy ihop.  
 
De håller mycket väl som underhållning för stunden och ger oss i fråga om ett större filosofiskt resonemang kring modern kommunikation förvisso fler frågor än svar men lyckas just därför samtidigt skriva in sig bland de riktigt betydande låtarna om telefoni som framförts på svenska.
Dit hör bl.a Fröken Ur sång med Titti Sjöblom, Fån Telefon med Gyllene Tider och självklart Tomelilla 6 500 med Ingemar Nordströms
 
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Relaterade rim: Hootenanny Singers Raring 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0