TÄND ETT LJUS FÖR RIMBLOGGEN



Jag fick ett kort från Windham
jag visste inte var det låg
Jag såg på kartan
du är på andra sidan jorden

men det är samma himmel
det är samma hav och stjärnan som jag såg

Föll för alltid som vi drömmer
Föll för att vi aldrig glömmer

Tänd ett ljus och låt det brinna
låt aldrig hoppet försvinna det är mörkt nu
men det blir ljusare igen

Med dessa små hoppingivande sentenser plockade från Triads massiva julpekoral om vad den lilla, lilla människan kan åstadkomma för att stoppa världens lidanden, enbart genom att tända ett ljus av stearin, vill jag önska dig som läsare en RIKTIGT GOD JUL och ett likaledes GOTT NYTT 2009!

Triad är ju lite av Sveriges svar på Travelling Wilburys. Kanske med skillnaden att Travelling Wilburys var ett projekt som överlevde den inledande fasen. Dessutom sjöng Roy Orbison i bandet och mycket kan man säga om Lasse Lindbom men någon sångare som bär svarta solglasögon och sjunger ”grrrrr” blir han aldrig.
Jag förtjusas av Triads sätt att koppla det svenska vintersolståndet till frågan om en lösning på all världens problem.
”Det är mörkt nu. Men det blir ljusare igen”.
Just det. Släck stearinljuset. Det behövs inte. Vänta istället till mars så kommer ljuset av sig självt.

Om du undrar över var Windham ligger så kan jag meddela att det vimlar av städer med detta namn i USA. Bland annat återfinner vi Windham i New Hampshire, Vermont, Connecticut och New York.
Det hade varit enklare om de sjungit Limhamn som vi ju vet ligger utanför Malmö, fast å andra sidan hade texten blivit knäppare då.
Eftersom Limhamn inte ligger på andra sidan jorden.
Nåväl. Vi lämnar Triad och ägnar oss istället åt Rimbloggen.

Antalet läsare har nämligen ökat rejält under hösten vilket självklart gläder mig.
Det är för dig och för alla andra klämmiga kännare av kvalitativ pop-poesi som jag skapat bloggen.
Idén till Rimbloggen kommer från olika håll. Dels har jag i mitt f.d yrke hört en mängd usel musik och en massa usla texter som gått mig på nerverna så till den milda grad att jag känt att jag måste skriva av mig.
Eftersom jag egentligen är en ryggradslös och blyg stackare har det varit enklast att dissekera texterna medelst en smått akademisk touch.
Inspirationen till detta kommer sig i sin tur av en bok av filmkritikern och filmprofessorn Leif Furhammar (Sex, såpor och svenska krusbär) där han på ett oerhört torrt och akademiskt sätt avhandlar tingel-tangel-televisionens genombrott i Sverige med SM i lavemang, pruttomanen Mr Methane, Tutti-Frutti och efterföljande kvalitetsserier som Farmen och Paradise Hotel.
Detta folkliga dravel beskrivs med en akademisk ackuratess och ett förfinat språk som i sitt sammanhang blir aningen löjeväckande.
Möjligen har jag även inspirerats av Filip & Fredriks bok 100 Höjdare där de i ett kapitel fullkomligt lustmördar Göran Ringbom och Svensktoppsklassikern Snabbköpskassörskan.
Detta är anledningen till att just den låten inte analyserats av mig.
Det går helt enkelt inte att göra det lika formidabelt.

Med dessa indolenta betraktelser över mitt eget tröstlösa skapande, vill jag åter tacka dig och guida dig vidare till andra låtar här på bloggen som alla har det gemensamt att de handlar om julen.

Nanne Grönwall - Kul i jul
Leif "Loket" Olsson - Vart tog jultomten vägen?
Arvingarna - Det lyser en stjärna
Werner & Werner - Vår julskinka har rymt
Yngve Stoor - Sjömansjul på Hawaii
Snowstorm - Jul

Ja. Det var väl det hela.
Hej, tomtegubbar och väl mött 2009, då jag hoppas återkomma med fler förnumstiga analyser av svensk populärmusiks allra mest oborstade textförsök.



>>>>>>>>>>>Besök gärna också min andra blogg; Nonsensakuten

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det verkar som att det skall vara Wyndham, inte Windham. Kolla på http://en.wikipedia.org/wiki/Wyndham, platser med det namnet finns både i Australien och Nya Zeeland, men också i Kanada och USA så den kan man sjunga överallt på Jorden och ändå blir det rätt.

2008-12-24 @ 01:10:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0