RIMBLOGGEN FYLLER ETT ÅR!



Just nu fyller Rimbloggen ett helt år
Ett år med många rim men knappt någon reson
Med texter som vore de skrivna av blinda, dumma får
För så illa rimmar väl inte någon nu levande person?

Det är inte enbart själva rimmen som falerat
Även versmåtten och taktkänslan har varit helt åt helvete
Trots dessa brister har jag sålunda filosoferat
Att även dåliga rim skall få finnas, även såna med fel ändelse

Se där ett klassiskt nödrim för någon att hugga tänderna i,
Spy sin galla och förhävas
Kanske inspireras av min bitska antipati
Emot dansbandsdrulligt dilletanteri
Som saktmodigt får mig att kvävas

Men innan detta sker, jag ber
Dig minnas det som varit
Tänk på Orups lågskor i ett regn, på Sylvia som till Spanien farit,
Tänk på Cajsa-Stina där i snabbmatskön, eller Skogman med sin lyx à la carte
Har du missat Forbes, frågar jag dig, var har du vart?

Ej heller får du glömma en likör av bästa slag,
Lasse Holms hemliga lustar eller Ledins ångestfyllda dag
Slutligen om lantbrevbärarens vedermödor, Djingis Kahn och Mauros möte i ett trapphus
Läs om och återupplev Rimbloggen; förvillande likt ett vinrus

Mannen bakom Rimbloggen; Mattias Nilsson, försöker i ovanstående hyllningsdikt till sitt eget tröstlösa bloggprojekt göra sig lustig och smått pretentiös. Antagligen i syfte att understryka det eventuellt högtidliga i sammanhanget.

Visst – han gläds över det ökande antalet besökare på bloggen men att på detta sätt själv ge sig ut i denna poetiska lilla brink är blott abderitiskt.
Likt en av stekfett osande ganymed lyfter han på silverfatets lock för att blotta det som gästerna så ivrigt väntat på. Och vad de blir besvikna. Verserna är högeligen alldagliga.

Dessutom uppvisar texten en stor mängd svagheter och tillkortakommanden. Det heter inte ”var har du vart?”.
Det heter ”var har du varit?”, något som upphovsmannen rimligen bör ha koll på.
Till yttermera visso faller det som Nilsson möjligen har byggt upp som en vindpinad busskur av papier maché, då texten avslutas med rimmet ”trapphus” och ”vinrus”.

Så enkelt, så banalt. Så förbannat medelklassigt.
Men visst, grattis ändå, din gamle vettvilling!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Grattis, grattis!! På ettårsdagen! Och fortsätt med dina fantastiskt trevliga analyser. Du roar mig!!!

Tack för det ;)

2008-07-12 @ 10:18:12
Postat av: Prudie

Grattis på ettårsdagen - hit kommer jag tillbaka!

//Prudie

2008-07-22 @ 10:12:26
URL: http://pruddelutt.wordpress.com
Postat av: Rimbloggen

Tack skall ni ha. Det känns alltid kul med beröm. Och ännu är inte det sämsta rimmet skrivet, antar jag. Återigen. Tack för att ni läser Rimbloggen.

2008-07-22 @ 21:58:05
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/
Postat av: Ozjeppe

Ett sent grattis från mig- (är själv tyvärr inte så jätteaktiv på nätet längre) och tackar för många garv och diskussioner som din blogg bjudit på. Keep it up!/Jesper S.

2008-09-08 @ 09:34:45
URL: http://ozjeppe.blogspot.com
Postat av: Rimbloggen

Tack, Jesper.

Dina uppbyggliga kommentarer har alltid inspirerat mig till nya sågningar, kul att du är tillbaka online, så att säga. Ha det!

2008-09-08 @ 19:50:00
URL: http://rimbloggen.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0